Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Ilość przewozów międzynarodowych realizowanych przez przewoźników drogowych Kazachstanu zmniejszyła się o 32%

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Lyubov Papurina | 2020-05-14 12:11:16
kazachstan, transport, koronawirus, przewozy drogowe

Pandemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na transport samochodowy. Tylko w kwietniu 2020 r. ilość przewozów międzynarodowych zmniejszyła się dwukrotnie, a w okresie styczeń – marzec br. budżet państwowy nie otrzymał od przewoźników samochodowych ok. 700 mln KZT.

O obecnej sytuacji w sektorze opowiedział Jerłan Absatow – Dyrektor Generalny Związku Transportowców Kazachstanu „Kazlogistics”.

 

Po wprowadzeniu Stanu Nadzwyczajnego oraz kwarantanny, w kraju zaostrzono wymogi odnośnie do zasad przepuszczania pojazdów poprzez punkty kontrolne Państwowej Inspekcji Drogowej oraz punkty graniczne. Przewoźnicy samochodowi borykają się z problemem przetrzymywania ładunków na punktach kontrolnych, poprzez które odbywa się wjazd do miast. Z tego powodu powstaje „wąskie gardło” na podjazdach do punktów kontrolnych, co opóźnia proces przewozu towarów. Średnio, jeden pojazd traci na wjeździe do miasta ok. 2-3 godziny. W przypadku przejazdów tranzytowych, ciężarówki ustawia się w kolumny po 20 – 30 samochodów i dalej przejazd jest konwojowany do wjazdu na drogi o znaczeniu republikańskim. Jeśli mówimy o przewozach międzynarodowych, to przy przekraczaniu granicy czas oczekiwania mógł wydłużać się do około pięciu dni.

 

W związku z tym, iż w czasie Stanu Nadzwyczajnego zostały zamknięte ambasady i konsulaty, a także centra wizowe, przewoźnicy międzynarodowi mają problemy z uzyskaniem wiz. Te utrudnienia dotknęły zarówno kazachstańskich jak i zagranicznych przewoźników samochodowych. Z tego powodu odwoływano niektóre kursy za granicę. Trwają prace nad przyspieszeniem wydawania wiz dla kierowców, którzy mają dostarczyć towar do krajów UE, na podstawie już zawartych kontraktów. Poza tym, w przypadku przekraczania przez kierowców i ich środki transportu granicy państwowej Turcji, kierowca – obywatel Kazachstanu podlega bezzwłocznie 14-dniowej kwarantannie. W związku z tym w mieście Batumi (Gruzja), położonym w pobliżu granicy z Turcją, zgromadziła się duża liczba kazachstańskich samochodów ciężarowych. Omawiane sytuacje prowadzą do przedłużających się postojów, generują dodatkowe koszty i powodują zrywanie kontraktów. Turkmenistan, z powodu epidemii w ogóle zabronił wjazdu na terytorium swojego kraju. W związku z tym, 9 kwietnia Komisja Państwowa ds. Stanu Nadzwyczajnego podjęła decyzję o zakazie tranzytu, przez Kazachstan, towarów zagranicznymi środkami transportu, udającymi się do krajów, do których nie wolno wjeżdżać. Zrobiono to po to, aby na naszej granicy nie było nagromadzenia środków transportu.

 

W Kazachstanie cały park samochodów realizujących transport międzynarodowy liczy 20 tys. pojazdów. Spośród nich – 7,5 tys. zaangażowanych jest we współpracę z krajami UE, podczas gdy do Rosji – 32 tys., a na Białoruś – 20 tys.

Powyższa różnica w liczbach samochodów, zaangażowanych na poszczególnych kierunkach geograficznych, wynika z faktu, iż w Kazachstanie park samochodów ciężarowych charakteryzuje się wysokim stopniem zużycia technicznego, w porównaniu z innymi krajami EaUG, ponieważ państwo nie stymuluje odnawiania parku samochodowego. Na przykład, w Kazachstanie obowiązuje wysoki współczynnik opłaty utylizacyjnej na importowane samochody ciężarowe. Średnia wartość takiej opłaty przy wwozie ciągnika siodłowego wynosi 2 mln KZT. Czyli przy imporcie do naszego kraju 10 ciągników siodłowych suma takich opłat dojdzie do ok. 20 mln KZT. W rezultacie, zakup ciągników za granicą drogo kosztuje przewoźników. Dlatego, stopień zużycia technicznego ich parku samochodowego szacowany jest na 60%.

W związku z wprowadzeniem Stanu Nadzwyczajnego, ilość wydanych karnetów TIR, pozwalających na realizację samochodowych przewozów międzynarodowych, zmalała o 32%. W kwietniu br. ilość międzynarodowych kursów samochodowych zmniejszyła się dwukrotnie. Od 1 do 24 kwietnia wydano 513 karnetów TIR, a w tym samym okresie w roku ubiegłym – ponad 1 tys. Na każdym niezrealizowanym kursie powrotnym budżet Kazachstanu traci 3 mln KZT.

 

Współczynnik opłaty utylizacyjnej zależy od charakterystyki technicznej samochodu. Dla samochodów o masie od 12 do 20 t, współczynnik ustalono na poziomie 21. Mnożąc ten współczynnik przez 50 Miesięcznych Wskaźników Rozliczeniowych (MWR), okazuje się, że opłata utylizacyjna tylko przy wwozie samochodu wyniesie ok. 2,9 mln KZT. Przy masie samochodu od 20 do 50 t, współczynnik wynosi 11. Wówczas kwota opłaty utylizacyjnej osiągnie 1,5 mln KZT.

Nasi przewoźnicy mogą zwiększyć udział ciągników kazachstańskiej produkcji w swoim parku samochodowym. Dokona to się z czasem. Na razie jednak większą jego część zajmują samochody produkcji zagranicznej.

Top-3 stanowią samochody takich marek jak: MAN, Volvo, Scania. Udział montowanych w Kazachstanie ciągników siodłowych IVECO nie przekracza 2,1%.

Niski popyt na takie samochody, bierze się stąd, że inne ciągniki, na przestrzeni wielu lat, dały się poznać z dobrej strony, a poza tym mają zawarte kontrakty na obsługę serwisową swojego parku samochodowego z centrami obsługi technicznej.

 

Poza postulatem obniżki opłaty utylizacyjnej, rynek przedkłada jeszcze dodatkowe propozycje. Jedna z propozycji – anulować kary za niezrealizowanie Polecenia Wyjazdu w Celu Transportu Ładunków. Ten środek może być zastosowany w przypadku, gdy nie zrealizowano Polecenia Wyjazdu z powodu anulowania kontraktu, zakazu przyjmowania ładunków z powodu zamkniętych granic państw.

Równocześnie konieczne jest zwiększenie odpowiedzialności stosownych służb za zatrzymanie ładunku podczas przekraczania granicy. Związek ze strony przedsiębiorstw transportu drogowego otrzymał również propozycje odnośnie do zmniejszenia obciążeń podatkowych, kredytowych itd.

Związek jednocześnie wziął pod uwagę wszystkie propozycje firm transportowych, niezbędne dla zabezpieczenia stabilności finansowej przedsiębiorstw kompleksu transportowo-logistycznego, zachowania miejsc pracy i wznowienia funkcjonowania po zakończeniu okresu kwarantanny.

 

Źródło: https://kapital.kz/